تبلیغات
مهندسی فناوری اطلاعات (IT) - 10 روش موثری که می توانید هنگام کار با اینترنت و کامپیوتر از چشم تان محافظت کنید
به وبلاگ من خوش آمدید
بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

  10 روش موثری که هنگام کار با اینترنت و کامپیوتر از چشم تان محافظت کنید  

 به نظر می رسد با فراگیرتر شدن بکارگیری کامپیوتر تعداد کسانیکه از مشکلات چشمی و بینایی رنج می‌برند، روبه افزایش باشد.

مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است كه بر اثر كار با كامپیوتر ایجاد می شوندبه نقل ازسایت http://www.noorvision.com/ می شود. تقریبا نامیده۴/۳ كسانیكه زیاد با كامپیوتر كار می كنند گرفتار این علائم هستند.

مهمترین علائم CVSبیماری خشکی چشم

مهمترین علائم CVS عبارتند از: خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید. همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بینند. علت این امر این است که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است حال آنکه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند.

یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است . این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می شود.

با توجه به اینكه رایانه جزو ملزومات خانه ها شده است باید افراد خانواده برای تضمین سلا‌متی چشم و گردن خود توصیه های ایمنی و سلا‌متی را هنگام استفاده از آن بكار ببرند.

توصیه های زیبا برای جلوگیری و درمان بیماری خشکی چشمCVS

با رعایت توصیه های زیر می‌توان تا حد بسیار زیادی از آسیب های چشمی جلوگیری کرد:

پلک بزنید

۱) سعی کنید بطور ارادی پلک بزنید. این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتیکه مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

محل مانیتور- صفحه نمایشگر رایانه اتان را تنظیم کنید

۲) مرکز مانیتور باید حدود ‌١٪ تا ‌٢٪ سانتی متر پایین تر چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد بطوریکه ساعد شما هنگام کار با keyboard موازی با سطح زمین باشد.

وضعیت نور اتاق رایانه اتان را تنظیم کنید

۳) مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

به چشمان  استراحت دهید

۴) به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ‌٥ تا ‌١٪ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ‌٥ تا ‌١٪ثانیه به نقطه‌ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

از تخته نوشتاری copyholder استفاده کنید

۵) اگر مجبورید که متناوبا به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصا در مورد تایپیست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای اینکار می توانید از copyholder استفاده کنید.

فاصله مانیتور با چشمان تنظیم کنید

۶) فاصله مانیتور با چشمان شما باید ‌٥٪ تا ‌٦٪ سانتی متر باشد.

روشنایی و کنتراست مانیتور – صفحه نمایشگر رایانه خود را تنظیم کنید

۷) روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید (مثل این صفحه) نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید.

از عینک های مخصوص استفاده کنید

۸) اگر علی رغم رعایت توصیه های گفته شده باز هم دچار علائم هستید می توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما بطور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور را نگاه می کنیم و یا اشیاء نزدیک. ولی مانیتور کامپیوتر دقیقا در فاصله ای از چشم قرار می گیرد که مربوط به دید متوسط است. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

هنگام کار با کامپیوتر گردن خود را راست نگهداریم!!!

۹) هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهید. قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود. کاملا پشت خود را به صندلی بچسبانید. همچنین ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین قرار داشته و زانوی شما در زاویه ‌٩٪ درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما قرار داشته باشد. برای اینکار می توانید از copyholder استفاده کنید.

تمام مشخصات مانیتور صفحه نمایشگر رایانه  خود را تنظیم كنید

۱۰) مشخصات دیگر مانیتور خود را تنظیم كنید. كیفیت نمایش تصاویر بر روی مانیتور به سه عامل بستگی دارد: Resolution ، Refresh Rate ، و DotePitch.

ـ Refresh Rte

نشاندهنده فركانس تجدید تصویر بر روی مانیتور است. فركانس پایین می تواند برای چشم خسته كننده باشد و فركانس های خیلی پایین سبب پرش تصویر می شوند. بهترین Refresh Rate حدود ۷۰ هرتز یا بیشتر است

. Resolution وضوح تصویر

. Resolution وضوح تصویر كه به Refresh Rate نیز بستگی دارد به تراكم پیكسل های تصویر بر روی مانیتور گفته می شود. هرچه تعداد پیكسل ها بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تصویز دیده می شود. بطوركلی هرچه Resolution بیشتر باشد بهتر است ولی باید به Refresh Rate نیز توجه داشت. گاهی Resolution بالا Refresh Rateپایین دارند بنابراین باید وضعیتی را انتخاب كرد كه هر دو بیشترین تعداد را داشته باشند.

Dot Pitch

ـ Dot Pitch بر sharpness تصویر مؤثر است و هر چه عدد آن كمتر باشد تصویر sharpتر است. بیشتر مانیتورها dot pitch بین ۲۵/۰ تا ۲۸/۰ میلی متر دارند. ۲۸/۰ میلی متر یا كمتر عدد مطلوب است. ـ Refresh Rate و Resolution را در ویندوز می توانید در Display Properties تنظیم كنید ولی dot pitch قابل تنظیم نیست.

یک توصیه نهایی

و نهایتا اینكه: اگر همچنان بر اثر كار با كامپیوتر دچار مشكلات چشمی هستید بهتر است به یك چشم پزشك مراجعه كنید.

 



نوشته شده توسط هادی درزی پور در پنجشنبه 13 مرداد 1390 و ساعت 01:03 ب.ظ [+] | نظرات ()
چه مطالبی بهتر است بیشتر در وبلاگ قرار داده شود؟ •